G'day Mate, merry christmas! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Barry en Anne - WaarBenJij.nu G'day Mate, merry christmas! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Barry en Anne - WaarBenJij.nu

G'day Mate, merry christmas!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Barry en Anne

25 December 2012 | Australië, Melbourne

Lieve allemaal,

Ja, daar zitten we dan... Eerste kerstdag in Australië! Toch vreemd, want het is vandaag 28 graden hier in Melbourne. Al moet ik zeggen: kerst vieren in je korte broek is zo gek nog niet.

Maar laten we maar beginnen bij het begin. Op 15 december kwamen wij aan vanuit Auckland in Sydney. Je kon gelijk voelen dat het een compleet ander klimaat was, maar zeker niet onaangenaam. Een stuk warmer dan Nieuw-Zeeland in ieder geval.
Bij aankomst moesten we eerst door de douane. In Nieuw-Zeeland hadden we iets teveel naar "Border Patrol" gekeken. Dit ging over de douane in Sydney die op zoek waren naar drugs. Nu hadden wij geen drugs mee, maar je moest het ook aangeven wanneer je op een boerderij was geweest of als je met je schoenen in meertjes of riviertjes had gelopen. Er zijn dus mensen die dit niet aangeven en dan kan je daarvoor dus een boete krijgen.
Dus wij hadden onze loopschoenen maar aangegeven bij de douane, maar verder was het geen probleem en mochten we doorlopen.

Vanaf het vliegveld zijn we met de trein naar ons hotel gegaan. Het hotel stond vlakbij "Kings Cross", een beetje de wallen maar dan anders. Veel stripclubs, louche tentjes en apart volk. Wanneer je de hoek om liep kwam je in Potts Point waar ons hotel was, en wat juist weer een hele hippe plek was.
De dag erop zijn we Sydney in gelopen. En waar ga je dan als eerste heen: het Opera House. En dat is zo tof om dat dan eindelijk in het echt te zien!
Vanaf een uitzichtpunt van het Opera House in de Botanical gardens zijn we langs Circular Quay richting the Rocks gelopen. Iets verder van deze buurt begon namelijk een gratis tour... En ja, we zijn geen echte Nederlanders als we dit overslaan. "I'm free tours" is opgericht door een stelletje, echte "sydneysiders". Drie maal per dag bieden zij een drie uur durende tour aan door Sydney met alle hoogtepunten voorzien van commentaar. Het leuke is dat het dus gratis is, maar ze leven eigenlijk van de fooien die mensen geven. Dus je mag geven wat je wilt. Echt een heel leuk idee en ze kunnen er ook heel goed van leven!
Sydney bestaat uit allerlei "geheime" steegjes en straatjes, dus het is heel leuk om daar dan doorheen te lopen terwijl de gids daar dan van alles over verteld. Zelf zou je hier namelijk gewoon voorbij lopen. Echt een hele leuke tour!

De dag erop zijn we begonnen met de dingen die we moesten doen: een bankrekening openen en een Tax File Number aanvragen. Dit moet je doen wanneer je in Australië wil gaan werken. Na het nodige papierwerk zijn we naar Chinatown gegaan en hebben daar rondgelopen en natuurlijk wat gegeten. Het is ook hier weer ongelofelijk hoeveel Aziaten hier wonen. In Nieuw-Zeeland was dit al het geval, maar ook in Australië zijn er onwijs veel Aziaten die hierheen zijn geëmigreerd.
In de avond zijn we opnieuw met de gratis tour meegegaan, maar ditmaal door the Rocks. Dit is een gedeelte van de stad met veel historie. Australië werd door Engeland gebruikt om alle criminelen naar toe te sturen. In the Rocks werd dus al het schorriemorrie bij elkaar gezet. Opnieuw dus weer een erg leuke dag.

Misschien niet leuk voor de mensen in Nederland, maar hier in Australië is het echt volop zomer! Dus... Tijd voor het strand! We zijn dus ook naar het bekende Bondi Beach gegaan. Dit strand staat bekend om lifeguards en surfers, maar ook: Bondi Rescue. Voor degene die dit niet kennen: dit is een programma waar de lifeguards doen wat ze moeten doen en dat is mensen redden. Ze waren daar dus de opnames aan het maken, dus wie weet zitten wij nog in de volgende aflevering;)...

De laatste dag in Sydney zijn we naar Manly gegaan. Dit ligt ten noorden van Sydney waar je met de Ferry heen kunt gaan. Een heel leuk tochtje door de haven van Sydney waarbij je een nog mooier uitzicht krijgt op het Opera House en de Harbour Bridge. In Manly heb je een heel gezellige boulevard en aan het eind vind je het strand. Hier hebben we ook weer lekker een dagje vertoeft... Wij vermaken ons wel!

De volgende dag was spannend, want we gingen rijden naar Melbourne. En hoe! We hadden via Apollo een relocation geboekt. Een relocation werkt eigenlijk als volgt: veel mensen huren een campervan en brengen deze van punt A naar B. Dit betekend dat sommige verhuurlocaties een overschot aan campers hebben, waardoor ze op een andere locatie een tekort hebben. Nu kan je dus ervoor kiezen om een relocation te doen waardoor je dus geen huur van de camper hoeft te betalen. Je betaald alleen de benzine en de eventuele verzekeringen. Dit scheelt dus behoorlijk!
We hadden een super leuke campervan. Een Hi-top. Alles zat erop en eraan: tafeltje, koelkast, magnetron en een wasbakje met een kraantje. Van alle (nodige) gemakken voorzien. Op donderdag zijn we vertrokken en op zaterdag kwamen we aan in Melbourne. Het kamperen was erg goed bevallen, dus wie weet kunnen we misschien zelf een campertje kopen als we weer gaan reizen!

We zijn nu dus in Melbourne en slapen tijdelijk bij mijn lieve vriendinnetjes Syb en Dani die hier nu bijna 1,5 jaar in Australië zijn. Vanaf hun prachtige appartementje op de negende verdieping met uitzicht over de stad gaan we iets voor onszelf zoeken en natuurlijk op zoek naar een baan! We hebben het enorm gezellig met z'n allen. Gisteravond hebben wij kerstavond gevierd met cadeautjes en hebben we heerlijk gegeten: een echte ham! En nog perfect gelukt ook. Met als afsluiter een Australisch dessert: dumplings, speciaal gemaakt door Syb! Het is alsof we elkaar een paar weken geleden voor het laatst hadden gezien en gesproken, zo vertrouwd voelt het allemaal!

In ieder geval willen we iedereen een heeeeeeeeeeele fijne kerst wensen. Wij zullen wel weer in het nieuwe jaar met een update komen, want we blijven iedereen op de hoogte houden!

Fijne dagen vanuit het land Down Under...

Heel veel liefs en dikke kussen,

Anne en Barry

• 25 December 2012 - 07:51

Lisanne:

Wauw .. wat weer een verhaal - jaloersmakend! & Bondi Beach; every girls dream ;) hihi! Iets teveel Bondi Rescue gekeken ben ik bang ;) Geniet nog enorm van Down Under! xx

• 25 December 2012 - 12:05

Rietvandekamp:

zo anne en barry weer genoten van jullie verslag. een prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar. veel liefs en de groetjes van ome willem en tante riet.xxxxxx

• 25 December 2012 - 12:52

Corine En Reginald:

Voor jullie ook fijne kerstdagen en een geweldig tijd toegewenst Down Under. Eindelijk bijna weer aan het werk.. Hè hè... ;-)

• 29 December 2012 - 11:29

Gonda :

We lezen dat het goed gaat met jullie en dat begrijpen we helemaal! We wensen jullie een fantastische afsluiting van het oude jaar en een nog mooier begin van het nieuwe. Veel (reis)plezier in Australia. Enjoy! Hans en Gonda

• 11 Januari 2013 - 14:51

Rene En Nel:

Hallo Barry en Anne,

Eindelijk eens op jullie site gekeken.
    Dat ziet er goed uit en ik krijg het idee dat jullie het heel fijn hebben.
    Jullie zien er in ieder geval goed uit.
    Wij wensen jullie een heel goed 2013 met veel ervaringen en kansen.

groeten,
    Rene en Nel