Welcome to the Blue Lagoon - Reisverslag uit Cook Islands, Cook Eilanden van Barry en Anne - WaarBenJij.nu Welcome to the Blue Lagoon - Reisverslag uit Cook Islands, Cook Eilanden van Barry en Anne - WaarBenJij.nu

Welcome to the Blue Lagoon

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Barry en Anne

02 November 2012 | Cook Eilanden, Cook Islands

Kia Orana!

Daar zijn we weer! Dit keer ons verhaal van de Cook Eilanden. Wat een prachtig eiland. Blauwe lagune, witte stranden, lieve mensen en groen gebergte. We hebben weer ontzettend veel gedaan in de afgelopen 10 dagen, maar we moeten ook toegeven dat we voornamelijk veel hebben genoten van het weer, het eiland, het eten en de cultuur. Met de scooter hebben we meerdere malen het eiland helemaal rondgereden om op zoek te gaan naar lekkere strandjes. Het leven is hier zo makkelijk: wanneer het waait aan de ene kant van het eiland, dan scooter je gewoon even door en dan vind je wel een rustig en windstil plekje aan de andere kant van het eiland.
Wat ons wel opvalt is dat de lokale bevolking wel wat aan de gezette kant is. Dat komt voornamelijk omdat er veel gegeten wordt en waar ze hier ook erg van houden: voornamelijk van hamburgers en fish 'n' chips. Dat is ook voornamelijk waar onze lunch (bijna) elke dag uit bestond. Maar geen zorgen moeders, we zorgen ook voor onze vitamines. We zijn namelijk ook elke dag op zoek gegaan naar een fruitstandje waar ze verse papaya (hier noemen ze het PawPaw) verkopen. En wat zijn die dingen lekker! Schijnt ook dat deze vrucht je lichaam reinigt, dus dat hebben we mooi in balans gebracht met die hamburgers.
Snorkelen kon het beste bij "fruits of Rarotonga" ook weer een strandje aan de oostkust van het eiland. Het was het water iets dieper en was er veel rif waar je veel verschillende vissen kon zien. Soms gebeurde het wel dat je gewoon het water is stapte en gelijk omgeven was door (best grote) vissen. Hiervoor was het niet echt nodig om je snorkel op te zetten, want je zag het gewoon vanaf de oppervlakte. Al stond je tot je middel in het water, nog steeds kon je zien (op een windstille dag) wat er onder je gebeurde.
Er was trouwens nog iets wat we heel bijzonder vonden aan het eiland en wat we nog nooit hadden gezien. Het is lastig uit te leggen, maar we gaan het toch proberen. Normaal gesproken, spoelen de golven aan op het land. Tenminste, wel aan land in Den Helder. Nou, dat is hier dus niet. Als je op het strand ligt, zie je de golven "breken" op ruim 50 meter uit de kust. Dat wordt de "drop off" genoemd die de oceaan scheidt van het rif. Het is dus een natuurlijke cirkel rondom het hele eiland wat het rif eigenlijk beschermd. En dit is allemaal gemaakt door moeder natuur! Daarnaast is het ook een afweer voor haaien, deze kunnen dus nooit in de lagune terecht komen, omdat ze nooit over die pier heen komen (thank god, die wil je hier echt niet tegenkomen!). Zo moeten jullie thuis het eigenlijk zien; een pier midden op zee die helemaal rond het eiland gaat en die de oceaan tegenhoudt om het rif te betreden... Goed, foto's hiervan volgen! En anders ga naar www.google.nl en typ in Cook Eilanden en ga dan naar afbeeldingen. En dan luchtfoto's van het eiland bekijken.

Donderdagavond hadden we Island Night in het stadje. We hebben eerst een heerlijk traditioneel diner gegeten en toen begon de show. En als je dat dan ziet, dan kan je er niet meer omheen. Dan zit je echt op een tropisch eiland! Veel bloemen, kokosnotenbikini's en live muziek! Soms kan je dingen moeilijk onder woorden brengen, maar de filmpjes zeggen genoeg! Echt een zeer geslaagde avond.

Na een aantal dagen in de pool unit, zijn we weer verhuisd naar een andere kamer in het hoofdgebouw. Nog steeds allemaal heel netjes en schoon, maar omdat alles volgeboekt was zijn we weer terug gegaan naar de kamer die wij in eerste instantie hadden geboekt.
Dezelfde dag was het een feestdag op het eiland, namelijk "Gospel day". We zijn naar een kerk gegaan waar er verschillende toneelstukjes opgevoerd werden, allemaal in het kader van hun geloof. het meeste was in de Maori taal, maar dat maakte niets uit. Het was al een feest om gewoon te kijken naar alle mensen. Zowel de vrouwen en de mannen hadden bloemenkransen om en op en iedereen was gekleed in hun zondagse outfit. Het was heel bijzonder om dat mee te maken en om dit te zien.
Daarna zijn we naar het strand gegaan van Muri Beach en hebben daar een kajak gehuurd. Met de kajak zijn we naar het eilandje Oneroa gevaren. Naast Rarotonga heb je nog 3 kleine eilandjes, maar die zijn allemaal onbewoond. Omdat deze eilandjes ook nog in de lagune liggen is het mogelijk om er heen te lopen, want het water is helemaal niet diep, maar omdat we onze tassen mee hadden besloten we te kajakken. Eenmaal aangekomen op het eiland was het echt bloedverziekend heet! Dat kwam omdat er verder geen bescherming van de bomen en de bergen was. Na een tijdje op het eilandje besloten we om terug te gaan en hebben we heerlijk geluncht bij een restaurant aan het strand. Hier hebben we (ja gaan we weer) echte Islands Chips gegeten. Deze zijn gemaakt van verschillende soorten aardappelen die hier op het eiland geteeld worden.

Hier even een lijstje van de dingen die ons opvallen op dit toch wel kleine eiland;
- er lopen echt enorm veel honden op dit eiland rond. Ook soms een beetje misvormd, omdat het een mix is van verschillende rassen. De meeste hebben wel een halsband om, dus het zullen niet allemaal zwerfhonden zijn.
- naast veel honden zijn er ook veel kerken op het eiland. Er zijn ook heel veel verschillende godsdiensten op het eiland. De Jehova's zijn hier ook te vinden. Iedereen gaat dan ook braaf elke zondag naar de kerk.
- de vrouwen die hier overdag een bloem in het haar dragen zijn bezet, de vrouwen zonder bloem zijn vrijgezel.
- de mannen hier zijn trots op hun eigen vrouwen. Er zijn behoorlijk veel liedjes geschreven voor de vrouwen die hier wonen.
- over het hele eiland vind je heel veel graven. En niet op speciale begraafplaatsen, maar ook bij mensen in hun eigen tuin. Het schijnt zo te zijn dat wanneer je grond koopt, dat je een percentage van je grond mag "gebruiken" om familieleden te begraven. Het valt ook op dat overal verse bloemen liggen bij deze graven, ook bij de wat vervallen graven.
- over het eiland gaan eigenlijk 2 wegen. De ene gaat langs de kust en de andere weg ligt tegen de bergwand aan wat ook heel mooi is om daar over heen te rijden, want zo kom je echt in het binnenland.
- je moet hier echt uitkijken voor kokosnootbomen. Je moet er ook vooral niet onder gaan liggen. Als je dat namelijk wel doet en er valt er een op je hoofd... Ten eerste doet dat zeer en ten tweede weet je niet of je dat overleefd omdat die noten vreselijk groot en zwaar zijn.

Op zaterdagochtend was het tijd voor een bezoekje aan de markt. Deze is alleen op zaterdag en heel leuk om te zien. Er wordt veel muziek gespeeld, je kan er veel groenten en fruit halen en diverse souvenirs. Na een aantal dagen op het eiland krijg je toch een "gevoel" bij de inwoners. Het is lastig uit te leggen, maar ze zorgen ervoor dat je je echt welkom voelt. Het was alleen echt heel erg warm, dus na een uurtje zijn we weer richting het strand gegaan, maar het was zeker een erg geslaagde ochtend!

Op zondag gingen we doen wat elke inwoner hier doet... Naar de kerk. Bezoekers van overzee zijn altijd welkom, dus zijn we om half 11 (ook een schappelijke tijd voor de zondag) naar de Engelse mis gegaan in de CICC Churchill (Cook Islands Christian Church). Ik denk dat we geluk hadden, want tijdens deze mis werd het 83 jaar bestaan van deze kerk gevierd. Wat ook heel leuk was, was dat er een mars was van de scouting. Zij waren een speciale gast van de mis en met veel vlaggen en muziek gingen zij de kerk in gevolgd door de overige kerkgangers en als laatste.... Wij
We hebben trouwens helemaal geen Nederlanders gespot op dit eiland... Wel veel mensen uit Nieuw-Zeeland, maar niet uit ons eigen land. We denken dat het komt omdat het zo ver weg is! Het is ruim 16000 km!
Maar goed: op zondag is er, op een aantal restaurants na, niets open. En omdat het deze dag ook erg bewolkt was, hebben we de hele dag rondgereden met de scooter. We zijn voornamelijk over de binnenweg gegaan wat weer mooie plaatjes opleverde.
In de avond zijn we naar de film gegaan, wat natuurlijk ook al een belevenis is op het eiland en het was ook leuk om te zien. We zijn naar The Bourne Legacy gegaan. Was echt leuk om mee te maken!

De volgende dag was het echt weer strakblauw en zijn we vroeg naar het strand gegaan. We zijn daar echt de hele dag gebleven omdat we de zonsondergang mee wilde maken. Dit was natuurlijk ook weer een plaatje en we verlieten het strand die dag pas om 7 uur.

Op dag 8 van ons verblijf hadden we een tegenvallertje; we hadden een lekke voorband met de scooter. Dit zagen we toen we net weg waren van onze accommodatie en toen we bij een pompstation stonden. Eigenlijk hadden we geluk dat we daar waren, want de meneer van het pompstation kon de band weer opblazen. Helaas mocht het niet baten en na 20 meter was de lucht uit de band weer verdwenen!
Toen moesten we dus met de scooter aan de hand naar het verhuurbedrijf... Nou, dat was geen pretje want het was zoals gewoonlijk weer een erg warme dag. Gelukkig heeft het ons niets extra gekost, maar omdat het zo druk was bij het verhuurbedrijf kregen we echt een oud barreltje mee die aan alle kanten piepte, maar gelukkig hadden we deze maar voor 2 dagen nog nodig.

En hier zitten we dan.... Klaar om naar onze volgende bestemming te gaan; Nieuw-Zeeland! Een beetje met gemengde gevoelens. We hebben echt ontzettend veel zin om naar Nieuw-Zeeland af te reizen om echt te beginnen met rondtrekken, maar hier op de Cook's hebben we toch wel echt enorm genoten van alles wat dit mooie eiland ons te bieden heeft. Volgens de eigenares van Tiare Village vertrekken we eigenlijk wel op het goede moment, want het cyclone seizoen is nu toch echt in aantocht! Komend weekend wordt er zware regenval verwacht. Daarnaast is het de afgelopen 2 dagen enorm benauwd op het eiland, wat ook weer tekenen zijn dat er een cyclone aankomt.

Wat nog wel leuk is om te vertellen; we vertrekken om 17.30 op 1 november richting Auckland met een 4 uur durende vlucht. En we landen om 20.30 op 2 november plaatselijke tijd. Dat betekend dus dat we een hele dag kwijt zijn! Best grappig, met die tijdzones!

Nou, lieve allemaal. Weer veel getypt en veel informatie met jullie gedeeld! Hoop dat jullie nog door die lange verhalen heen komen... Wij genieten hier in ieder geval nog steeds met volle teugen en we hebben het onwijs naar ons zin!

Wij zijn klaar voor het volgende avontuur: Nieuw-Zeeland!

Tot de volgende keer!!!!!!

Heel veel liefs,

Anne & Barry

• 02 November 2012 - 10:38

Daddy:

Hey Anne en Barry,

Wat een leuk verslag van jullie Cook reis. Ik had zelf al eens gegoogeld naar de Cook eilanden en wat foto's gezien. Kan me echt een voorstelling maken van datgene wat jullie daar gezien en meegemaakt hebben. Ben ook erg nieuwsgierig naar de foto's die jullie gemaakt hebben. Heel fijn om te horen dat jullie het zo naar het zin hebben. Als jullie dit lezen zitten jullie alweer op de volgende bestemming en hebben jullie de 'oude' scooter verruild voor een auto. Wij blijven het hier uiteraard volgende.
    Veel plezier en groetjes en dikke kussen van ons allemaal hier.

• 02 November 2012 - 11:13

Els:

Hoi Barry en Anne,

Wat een leuk verslag van jullie ervaringen op de Cook Eilanden! Heel veel plezier in Nieuw Zeeland. Groetjes van ons

• 02 November 2012 - 11:25

Inge:

Hoi Anne en Barry,

Wat geweldig om jullie verhalen te lezen. Door jullie verhalen nemen jullie mij helemaal mee op jullie reis en kan mij echt voorstellen hoe Cook Islands eruit zien. Heel veel plezier en avontuur gewenst in Nieuw- Zeeland.

Groetjes,

Inge

• 02 November 2012 - 11:53

Eric Boekestein:

Ah wat klinkt dat allemaal fantastisch! Echt hele leuke stukjes! Geniet maar lekker jullie 2. Groetjes

• 02 November 2012 - 13:28

Gerrit M Makelaar :

Het was weer een leuk verslag geweldig wat jullie op je jonge leeftijd mee maken. veel plezier met jullie volgende bestemming groetjes Gerrit /Yvonne

• 02 November 2012 - 14:12

Sjoerd:

Ha die Anne en Barry,

zit hier onder lunchtijd jullie verslag te lezen. Denk dat ik met een primusbrandertje maar een weekend naar ameland ga, kan ik ook zeggen dat ik op cooking island heb gezeten.
    man man man wat een verhalen.
    maarre: waar blijven de foto's?
    groetjes van ome sjoerd, hahahaha (en de rest natuurlijk)

• 02 November 2012 - 16:00

Ilse Nikkels:

Woow deel 2 klinkt gewoon nog veel beter!
    Heel veel plezier in Nieuw Zeeland!

• 02 November 2012 - 17:16

Peter/pap:

Mooi geschreven An , en daardoor heel goed voor te stellen wat jullie samen meemaken. Kijk naar de lucht Bar , je weet wel.... Liefs van ons.

• 02 November 2012 - 18:15

Renée :

Fantastische reisverhalen van julli eerste deel, wordt er helemaal door in meegesleept. Kijk nu al uit naar jullie volgende belevenis op Nieuw Zeeland..!!
    Liefs en dikke kus XX

• 03 November 2012 - 10:24

Gerard En Christa:

Hallo Anne en Barrie

ohhhhhhhh wat zijn we jaloers hier in het kikkerlandje veel wind en regen brrrrrrrrrrrrr
    maar lees met veel plezier jullie fantastische verhalen.

heel veel plezier in Nieuw Zeeland.

groetjes en een knuffel xxx

Gerard en Christa

• 04 November 2012 - 13:12

Reginald En Corine:

Hoi Anne en Barry,
    wat een heerlijke verhalen weer! Lekker ook om te lezen nu hier de storm en de regen om het huis raast. Nee hoor, zijn ook helemaal niet jaloers en willen echt niet ruilen....
    Heel veel plezier in Nieuw Zeeland. Ook wij kijken uit naar het vervolg.

Warme groet uit het Nederlandse Zeeland (klinkt toch ook lekker.....)
    Corine & Reginald

• 08 November 2012 - 11:51

Reina:

Hoi Barry en Anne,
    Wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt.
    Het is zo leuk om alles even te lezen.
    Heb op google even gekeken naar de Cook eilanden en het ziet er inderdaad erg mooi uit.
    Heel veel plezier in Nieuw Zeeland en geniet ervan.
    Heel veel liefs uit het koude Den Helder, gr Reina.